تیفا

تیفا

تیفا

تیفا

خطرات ناشی از رنگ کردن مو و مصرف کرم ضد آفتاب برای حاملگی

آیا ضدآفتاب و رنگ موی شیمیایی برای مادران بادرار تاثیرات منفی نمیگذارند و خطری برای آن ها و جنینشان در بر ندارند ؟پیشنهادات متخصصین زنان و زایمان در این باره چیست چه راهکارهایی برای محافظت از پوست به زنان بادرا پیشنهاد میدهند.

هنگام رنگ کردن مقدار کمی از مواد شیمیایی رنگ وارد جریان خون شما می شود. دانشمندان در مطالعات و آزمایشات که بر روی حیوانات انجام داده اند، مواد شیمیایی مو را با ناقص الخلقه شدن نوزادان مرتبط دانسته اند.

اگر شما قبل از باردار شدن موهایتان را رنگ کرده اید احتمالا می خواهید بدانید که آیا این کار درست بوده است یا نه؟ آیا آسیب به شما و جنین شما خواهد رساند یا نه؟

متأسفانه پاسخی آسان و صریح برای این سوال وجود ندارد. پوست کف سر بسیار جاذب است و هنگام رنگ کردن مقدار کمی از مواد شیمیایی رنگ وارد جریان خون شما می شود. دانشمندان در مطالعات و آزمایشات که بر روی حیوانات انجام داده اند، مواد شیمیایی مو را با ناقص الخلقه شدن نوزادان مرطبت دانسته اند. به هر حال، این مسأله وقتی پیش می آید که دفعات رنگ زدن ها بسیار زیاد باشد و موهای شما زیاد در معرض رنگ شیمیایی قرار بگیرند.

در عین حال بر اساس مطالعاتی که بر روی انسان ها انجام شده رنگ کردن مو هنگام بارداری مطمئن و بدون خطر می باشد و هیچگونه آسیبی به جنین وارد نمی کند. اما واقعیت این است که هنوز تحقیقات پایان نیافته و جواب صددرصد و مشخصی برای این سوال وجود ندارد. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند خانم های باردار برای رنگ کردن موهایشان تا سه ماهه دوم یا سوم صبر نمایند.

چون سه ماهه اول زمان شکل گیری جنین و پیشرفت سلولهای اولیه جنین می باشد و جنین بسیار حساس و آسیب پذیر است. در ضمن ترجیحا می توانید به جای رنگ کردن کل موها از "های لایت” کردن استفاده کنید زیرا های لایت نیاز زیادی به رنگ و مواد شیمیایی ندارد و کمتر هم با پوست سر تماس دارد؛ در نتیجه پوست کف سر رنگی نمی شود. این روش می تواند تا حدی مطمئن تر از رنگ کردن تمام موها باشد.

آیا زنان باردار مجاز به استفاده از کرمهای ضدآفتاب هستند؟
هیچ دلیل ثبت شده ای وجود ندارد که مواد شیمیایی موجود در کرمهای ضد آفتاب که از طریق پوست جذب می شوند به هر میزانی که باشد به مادر یا به جنین آسیبی رسانده باشد. اگر شما بخواهید که بیش از حد محتاط باشید می توانید از یک نوع کرم ضدآفتاب غیرشیمیایی استفاده نمایید.

منبع : دکترسلام

 

جوش صورت تان را با این چای خوشبو از بین ببرید

یکی از بهترین و موثرترین روش طبیعی خلاص شدن از شر آکنه چای ریحان است‎

 

اگر  از آکنه رنج می برید و نمی خواهید از پماد برای درمان آکنه استفاده کنید، یکی از بهترین و موثرترین روش  طبیعی خلاص شدن از شر آکنه چای ریحان است این چای قرن ها است  که استفاده می شود. در واقع، بسیاری از مردم شرقی ریحان را برگی شفا بخش می دانند.


از بین بردن جوش و آکنه با چای ریحان
جوش صورت هم پوست و هم روح و روان‌تان را آزار و اذیت می‌کند، چیزی جز ورم غده‌های چربی زیرپوستی نیست. آد‌ها معمولا در سنین نوجوانی و زمانی که بلوغ می‌رسند با این مشکل روبه‌رو می‌شوند. تاول، دمل، جوش، هر کدام‌شان که باشد، بعد از اینکه فرد به دهه‌ بیست سالگی زندگی‌اش رسید و دوره‌ نوجوانی را پشت سر گذاشت از بین می‌روند ( گاهی جوش‌های کوچکی شکل دمل یا تاول را پیدا می‌کنند. ) به هر حال این قاعده است و مثل هر قاعده‌ی دیگری استثنائاتی هم دارد.
 
موارد استثنایی در دهه‌ی 30 یا 40 به شکل جوش و آکنه بروز می‌کند و برای خیلی‌ها به مشکلی بزرگ تبدیل می‌شود. یکی از اشکال شایع آکنه، جوش‌هایی است که گاهی روی صورت، یا دور و بر ناحیه‌هایی که تراکم غدد چربی زیر پوستی بالاست، زخم‌هایی به جا می‌گذارد. یک درمان خانگی برای جوش صورت را از کتاب «دایره المعارف درمان خانگی» نوشته دکتر مایکل مورای مرور می‌کنیم. آقای مورای درمان‌های خانگی زیادی برای جوش و آکنه دارد.

برگ ریحان و درمان جوش صورت
برگ‌های ریحان در بین محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای جوش قرار دارند و همچنین برای بعضی از بیماری‌های دیگر هم مفید است. این گیاه خواص طبیعی بالایی می‌تواند به شما ببخشد. با درمان خانگی می‌توانید امیدوار باشید که با جوشاندن یک جفت چای کیسه‌ای همراه با برگ‌های ریحان به مدت 15 دقیقه پوست‌تان مثل قبل صاف شود.


بگذارید آهسته بجوشد و بعد سرد شود. یک گلوله پارچه کتان را در محلول خیس دهید و بعد روی ناحیه‌هایی که جوش وجود دارد به آرامی بمالید. وقتی محلول حالت تسکین‌ دهنده‌ می‌یابد، خواص برگ‌های ریحان شروع به تاثیرگذاری می‌کند و مواد سمی را خارج می‌کند و باکتری‌ها را از بین می‌برد و پوست را بار دیگر تازه‌ می‌کند. این یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای جوش است.

 

منبع: alodoctor.ir

تاثیر ورزش در ذهن کودکان

 کودکان(و بزرگسالان) نیاز دارند همه روزه با هر چند راهی که می توانند فعال باشند.خردسالان(۱ تا ۳ ساله) و کودکان پیش دبستانی(۳ تا ۵ ساله) باید هر روز به مدت حداقل ۳ ساعت و به صورت پراکنده در طول روز فعالیت فیزیکی داشته باشند.

کودکان نوپا نیازی ندارند که تمام فعالیت فیزیکی سه ساعته شان را با هم دیگر و بصورت یک جا انجام دهند، این فعالیت فیزیکی می تواند در طول روز متراکم شود و شامل فعالیت های سبک مانند بشین وپاشو، قدم زدن در اطراف خانه و به همان اندازه شامل انجام دادن فعالیت های شدید مانند دویدن و پریدن شود، بازی فعال بهترین راه برای فعالیت فیزیکی کودکان نوپا است.

کودکان ۵ الی ۱۲ ساله ترکیبی از فعالیت های متوسط و شدید به مدت ۶۰ دقیقه در روز توصیه می شود، مثال های فعالیت های متوسط شامل پیاده روی سریع، دوچرخه سواری یا هر نوع از بازی فعال می شوند.

فعالیت های شدید کودکان را به نفس نفس زدن می اندازد و شامل ورزش های حرفه ای مانند فوتبال و والیبال و به همان اندازه فعالیت های مانند رقص ورزشی، دویدن و مسابقات شنا می شود.کودکان معمولا فعالیت را در ترتیب های متناوب که از چند ثانیه تا چندین دقیقه تنظیم شده اند متراکم و فشرده می کنند، بنابراین هر نوع بازی فعالی معمولا شامل چند فعالیت شدید و فشرده می شود.

از همه مهم تر آنکه کودکان به فرصتی نیاز دارند تا در انواع فعالیت هایی که سرگرم کننده هستند و متناسب توانایی ها، مهارت ها و علاقمندی های آنها است شرکت کنند.تنوع همچنین سلسله ای از سود های سلامتی، تجربیات و چالش ها را به کودکتان ارائه می دهد.

ورزش سالم برای کودک
اگر ورزش شروع بر غلبه کردن بر زندگی کودک کرد این شمایید که باید بیاندیشید که آیا مشکلی وجود دارد که نیاز باشد شما به جستجوی آن بپردازید، کودکان و افراد جوانی که بیش از حد ورزش می کنند احتمال اینکه آسیب ببینند و دچار مشکلات جسمی شوند بیشتر از نفع بردن آنها از ورزش کردن است.آنها ممکن است بیش ازحد ورزش کنند بخاطر اینکه مشکلاتی در زندگی یشان وجود دارد، بسیاری از افراد جوان با اختلالات تغذیه ای نیز بیش از حد ورزش می کنند، در این مورد با کودکتان صحبت کنید و از پزشکتان راهنمایی بخواهید.

تاثیر ورزش در ذهن کودکان,ورزش سالم برای کودک

کودکان احتیاج به ورزش سخت برای حفظ تناسب اندام ندارند

 
نکته های برای فعال نگه داشتن کودکان

 کودکان باید از فعالیت فیزیکی لذت ببرند.

 اگر دیگر افراد خانواده زندگی فعالی داشته باشند احتمال آنکه کودکان نیز فعال شوند بیشتر است، بدین ترتیب اینکه شما نیز فعال باشید برای سلامتی آنها مهم است.

تشویق کردن کودکان بزرگتر، مانند آنهایی که درمقطع دبیرستان هستند به ادامه ی فعالیت ها نیز حائز اهمیت است.

کودکان نوپا تا حداقل به سن ۸ یا ۹سالگی و بعضی اوقات بیشتر نرسند برای ورزش های رقابتی آماده نیستند.

هر چند که کودکان نوپا به قواعد بازی علاقه مند هستند، اما آنها نمی توانند تا زمانی که بزرگتر نشوند قوانین بازی را دنبال کنند.

پیاده روی کنید، بپرید، دوچرخه سواری کنید و بجای سوار ماشین شدن از یک اسکیتر(شکل زیر) یا مکان های دو استفاده کنید.

دنبال زمین بازی های حوالی خودتان بگردید.

به توپ ها ضربه بزنید و آنها را پرتاب کنید.

فعالیت های آبی می تواند سرگرم کننده باشد اما به نظارت نیاز دارد.

رقص، ژیمناستیک، حرکات نرمشی یا هنرهای رزمی در یک سطح ابتدایی و غیررقابتی فعالیت های سرگرم کننده وجالبی هستند.

بسیاری از کودکان از باشگاه های ورزشی مخصوص کودکان لذت می برند.

 از ورزش کودکتان حمایت کنید،علاقه مندیتان را نشان دهید،با ورزش کردن و تماشا کردن و ماندن در کنار آنها به آنها دل گرمی بدهید.

 اگر در خانه باغچه ای دارید کودکتان را تشویق کنید که به شما در این امر کمک کند.

منبع:bartarinha.ir

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟

زنان سراسر جهان از یک امتیاز ویژه برخور دارند: با وجود آن که زنان با افزایش سن، از مشکلات سلامت رنج می‌برند، اما بیش از مردان عمر می کنند، به همین منظور چند دانشمند برای رمزگشایی از این موضوع تحقیقاتی را انجام داده اند.

تفاوت دو جنس انسانی در زمینه طول عمر یکی از عمده ترین مقوله ها در زیست‌ شناسی می باشد

 

دکتر استیون اوستاد و دکتر کاتلین فیشر از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، در مقاله‌ای در این باره می‌گویند: انسان ها تنها موجوداتی هستند که در آن یکی از دو جنس، از یک امتیاز رایج در زمینه طول عمر برخوردار است. محققان دانشگاه آلاباما افزودند، تفاوت دو جنس انسانی در زمینه طول عمر می‌تواند یکی از عمده ترین مقوله ها در زیست‌ شناسی انسانی باشد.

مایکل آراندا، کارشناس ویدئوهای علمی SciShow می‌گوید: درباره ی این که چرا زنان بیش از مردان عمر می‌کنند، تعدادی فرضیه اجتماعی و زیست شناختی وجود دارد که مردان و زنان یا افراد دارای کروموزوم های XX و XY را از یکدیگر متمایز می‌کند. دهه ۱۹۷۰ یا پیش از آن گفته می‌شد، احتمال بیشتری وجود دارد که مردان از صدمات مرتبط با شغل و نیز استرس که به بیماری های قلبی منجر می‌شود، رنج ببرند؛ عادات ناسالمی مثل سیگار کشیدن از عواملی است که می‌تواند از طول عمر مردان بکاهد، اما این روندهای اجتماعی در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است و نمی‌تواند توضیح‌ دهنده همه چیز باشد.

از این رو دانشمندان بر این عقیده اند که آنچه باعث تفاوت طول عمر مردان و زنان می‌شود، باید مرتبط با تفاوت‌های زیست شناختی باشد. یک احتمال این است که ژن‌هایی که روی کروموزوم X وجود دارند، بر طول عمر تاثیرگذار باشند، اما این ژن‌ها تاثیرات زیست‌شناختی دیگری هم دارند که به سختی می‌توان همه آنها را برشمرد. به عنوان مثال، کروموزوم‌ها جفت جفت هستند و در حالی که زنان دارای دو کروموزوم جنسی X هستند، کروموزم‌های جنسی مردان شامل یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y است. داشتن دو کروموزوم X به این معنی است که زنان از هر ژنی دو کپی مشابه دارند و اگر یکی از ژن‌ها ناقص باشد، یک ژن پشتیبان دیگر وجود دارد، اما مردها این ژن پشتیبان را ندارند و این باعث می‌شود خطر بیماری ها بیشتر آنها را تهدید کند.

 

آنچه باعث تفاوت طول عمر مردان و زنان می‌شود، باید مرتبط با تفاوت های زیست شناختی باشد


فرضیه های دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها تاثیر هورمون‌های جنسی است. دو مطالعه که در بیمارستان روانی آمریکا انجام شد، نشان داد افراد مذکری که اندام تولیدکننده هورمون جنسی در آنها برداشته شده، نسبت به افرادی با شرایط معمولی، طول عمر بیشتری داشتند. هر چند زنان عمر طولانی تری نسبت به مردان دارند، اما با افزایش سن، شرایط سلامت آنها به ویژه در باره استخوان‌ها و مفاصل، بدتر می‌شود. فیشر می‌نویسد، این موضوع یکی از گیج‌ کننده ترین جنبه های زیست شناسی جنسی در انسان است.

به گفته محققان، گمان می‌رود بروز مشکلات سلامت با افزایش سن در کنار داشتن هورمون‌های متفاوت، امتیاز متناقضی برای زنان به همراه داشته باشد: مشکلات سلامت، واکنش های ایمنی را فعال می کند و فعال شدن واکنش های ایمنی که محافظت از بافت های پیوندی را به دنبال دارد، به طول عمر بیشتر زنان منجر می‌شود. این راز زیست شناختی قطعا وجود دارد، اما دانشمندان برای حل این معما هنوز باید تحقیقات زیادی درباره افراد هر دو جنس و در سنین مختلف انجام دهند. در این میان، مردان نیز باید عوامل کشنده عمده مثل فشار خون بالا، بیماری های قلبی و استعمال دخانیات را بشناسند و کنترل کنند تا امید به زندگی را در این جنس افزایش دهند.

منبع :  jamejamonline.ir